کد مطلب:234366 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:138

مزاج تابع آب و هوا است
و ان الامزجة تابعة للهواء و تتغییر بحسب تغیر الهواء فی الامكنة فاذا برد الهواء مرة و سخن اخری تغیرت بسببه امزجة الابدان.

و البته مزاجها تابع هوا است و بحسب تغیر هوا در مكانها متغیر می شود پس وقتی كه هوا سرد می شود مزاج بدن سرد و چون گرم می شود مزاج گرم می گردد.

همانطور كه قبلا گفتیم طب امروز بسردی و گرمی مزاج و طبیعت عقیده ای ندارد میزان در تشخیص گرمی و سردی او قوه لامسه و میزان الحراره است.

مبنای طب قدیم بر اصولی از تجربیات و عقل بود ولی مبانی طب جدید تجربیات محض می باشد، اصول عقلی را نمی توان زیر تیغ تشریح و عملیات جراحی پیدا كرد و یا در لابراتوارها و زیر میكروسكوپ ها تماشا نمود.

سردی و گرمی - تری و خشگی اصطلاحاتی است فنی. طب قدیم حكایت از مفاهیم عقلی می كند و چون حكم بیكی از این طبایع روی آثار و مشاهدات است از این راه می توان میان طب قدیم و جدید صلحی برقرار كرد زیرا چنانكه می بینیم هر دو گر چه از مبادی مختلف حركت كرده اند اما بیك منتها می رسند و هنگام معالجه و درمان امراض در یك راه تلافی می كنند.



[ صفحه 190]



میزان در شناختن طبایع مردم بطور كلی آب و هوا است زیرا هر مزاجی باید بمقتضای آب و هوا و خلاصه محیطی كه در آن زندگی می كند تحت درمان قرار بگیرد.



[ صفحه 191]